پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250677
سفرهاي نوروزي با چاشني تلخ نگراني از کرونا/ چگونه از کوويد ۱۹ در امان بمانيم؟
تاریخ انتشار : 1400/01/07 11:59:24
نمایش : 1300
مسافرت‌ها در تعطيلات نوروزي در شهرهايي که نارنجي و قرمز نيستند، همراه با نگراني هايي برقرار است، چراکه کرونا همچنان مي تازد، بنابراين مي طلبد که مردم به پروتکل هاي بهداشتي توجه کنند تا از اين ويروس کشنده در امان بمانند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ محدوديت‌هاي تردد در شهرهاي نارنجي و قرمز پابرجاست اما مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تاکيد دارند که مسافرت و ديد و بازديد در ايام کرونايي امسال نبايد انجام شود و مردم امسال عيد را در منازل و شهر خود بمانند تا از کرونا و نوع جهش يافته آن در امان باشند.

آري کرونا همچنان مي تازد و مسئولان حوزه بهداشت و درمان نگران وخيم شدن وضعيت ساير شهرها با انجام سفرهاي نوروزي هستند، مردم نيز دغدغه دارند که مبادا با افزايش سفرها در دام کوويد ۱۹ و کروناي انگليسي بيفتند و شيريني نوروز به کامشان تلخ شود.

با توجه به اين مهم و برقراري سفرهاي نوروزي در بسياري از شهرهاي ايران، مي طلبد که مردم براي در امان ماندن از اين ميهمان ناخوانده که بيش از يکسال است، جولان مي دهد و قصد رفتن ندارد، نکاتي را مورد توجه قرار دهند تا سفرهاي به يادماندني‌تري داشته باشند.

به همين منظور با يکي از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان گفت و گويي انجام شد تا با اهداي توصيه هاي ويژه در پيشگيري از ابتلاي افراد بيشتري به کرونا سهيم باشيم و به رسالت خود عمل کنيم.

ضرورت کاهش ترددهاي بين شهري و پرهيز از سفرهاي غير ضروري

مسعود فيروزکوهي، کارشناس دانشگاه علوم پزشکي زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما بيان کرد:  با توجه به اين که اين روزها شاهد سفر بسياري از هموطنان هستيم نياز است که به پروتکل ها و الزامات بهداشت و سلامت به منظور  انجام هوشمندانه سفر توجه شود.
 
وي ضمن توصيه به عموم جهت کاهش ترددهاي بين شهري و پرهيز از سفرهاي غير ضروري، با اشاره به پروتکل حمل و نقل زميني گفت: مسافراني که با وسيله نقليه شخصي بين شهرها تردد مي کنند، توصيه مي شود که قبل از سفر از سلامت وسيله نقليه اطمينان حاصل کرده و داخل خودرو و دستگيره هاي در را نظافت و گند زدايي کنند.
 
وي ادامه داد: قبل از سفر به همراه داشتن اقلام بهداشتي حفاظت شخصي شامل دستکش يکبار مصرف، ماسک، محلول ضدعفوني دست، دستمال کاغذي اطمينان حاصل کرده و در هنگام سوخت گيري در جايگاه هاي ارائه سوخت از ماسک و دستکش استفاده کنيد.
 
اين کارشناس اضافه کرد: در سفرهاي کوتاه از مواد غذايي سبک از پيش تهيه شده در منزل استفاده و در سفرهاي طولاني فقط در واحدهاي بين راهي تحت نظارت سازمان گردشگري توقف کنيد، پس از استفاده از سرويس هاي بهداشتي عمومي دست خود را طبق پروتکل هاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت به خوبي شست و شو دهيد و خشک يا از محلول ضد عفوني دست استفاده کنيد.
 
وي گفت: پس از خريد هر نوع کالا يا ماده غذايي قبل از استفاده يا ورود به خودرو، بسته بندي آن را گندزدايي و جهت پرداخت عوارض بزرگراهي ترجيحا از روش هاي الکترويکي استفاده کنيد.
 
فيروزکوهي با اشاره به دستورالعمل هاي بهداشتي در استفاده از خودروهاي سواري بين شهري، اظهار کرد: قبل از سفر از سلامت وسيله نقليه اطمينان حاصل و داخل خودرو و دستگيره هاي در را نظافت و گند زدايي کنيد، مسافران و رانندگان در طول سفر از ماسک استفاده کنند.
 

چگونگي تهيه بليط و استفاده از ناوگان عمومي

وي با بيان اين که مسافران تا حد ممکن از روش هاي اينترنتي براي خريد بليط اقدام کنند، افزود: در استفاده از اتوبوس هاي بين شهري نظافت، شست و شو و گندزدايي اتوبوس ها پس از هر سفر و توقف در توقفگاه پايانه ها به وسيله مواد ضد عفوني مورد تاييد وزارت بهداشت الزامي است، در صورت امکان با توجه به تعداد مسافر و ظرفيت خودرو، افراد با فاصله ايمن در اتوبوس جانمايي شوند.
 
اين کارشناس ادامه داد: ارائه هر نوع نوشيدني و خوراکي به مسافران فقط به صورت بسته بندي مجاز است، بسته هاي اقلام، خوراکي ها و نوشيدني ها بايد گندزدايي شود تا امکان انتقال آلودگي به مسافران وجود نداشته باشد، همچنين تهويه خودرو همواره روشن باشد.
 
به گفته وي، در جعبه کمک هاي اوليه اتوبوس علاوه بر اقلام هميشگي، تعدادي ماسک، دستکش و ماده ضد عفوني قرار داده شود، راننده، کمک راننده و خدمه موظف به استفاده از ماسک هستند و در هنگام سرويس دهي و توزيع مواد غذايي يا نوشيدني به مسافران يا تحويل چمدان ها و اخذ بليط بايد از دستکش استفاده کنند.
 
فيروزکوهي با تاکيد بر استفاده از ماسک و دستکش در هنگام سوخت گيري، گفت: در صورت مشاهده مسافر با علائم کرونا به وي ماسک و دستکش ارائه شود، مسافران جهت افزايش اطمينان و ايمني در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.
 
وي افزود: مسافران تا حد ممکن از خريدهاي اينترنتي استفاده يا در هنگام تهيه بليط از گيشه ها ضمن رعايت فاصله يک متري از نفر جلويي و متصدي گيشه، ماسک و دستکش داشته باشند، در سالن هاي انتظار نيز با فاصله ايمن از ديگران روي صندلي ها بنشينند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگيره ها يا لبه صندلي هاي عمومي خودداري کنند و در صورت تماس دست، آن را شست و شو دهند.

ماسک و دستکش فراموش نشود
 
اين کارشناس با تاکيد بر اين که در صورتي که علائم سرماخوردگي داريد از ماسک و دستکش استفاده کنيد، بيان کرد: تا حد ممکن از مواد بسته بندي براي ميان وعده در سالن انتظار استفاده و از دراز کشيدن روي نيمکت ها خودداري شود، جهت اقامه نماز در نمازخانه هاي عمومي به همراه داشتن مهر و سجاده شخصي الزامي است، پس از اقامه نماز دست ها را بشوييد يا ضدعفوني کنيد.
 
وي اضافه کرد: همچنين تا حد ممکن رعايت فاصله يک متري بين نمازگزاران در نمازهاي فرادا توصيه مي شود و از دراز کشيدن در نمازخانه نيز خودداري کنيد، مديران پايانه ها هم نسبت به نظارت بهداشتي در محل هاي استراحت و تجمع رانندگان، سرويس هاي بهداشتي عمومي، گندزدايي سالن ها و صندلي هاي انتظار، نمازخانه ها، بوفه هاي مواد غذايي، غرفه ها و اغذيه فروشي ها اهتمام ورزند.
 
فيروزکوهي ادامه داد: در استفاده از هواپيما نيز توصيه مي شود که قبل از سفر از سلامت جسماني خود و نداشتن علائم سرماخوردگي و به همراه داشتن اقلام بهداشتي، وسايل حفاظت شخصي شامل دستکش يکبار مصرف، ماسک و محلول ضدعفوني دست اطمينان حاصل کنيد، پس از استفاده از سرويس هاي بهداشتي هواپيما دست خود را طبق پروتکل هاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت به خوبي شست و شو دهيد.
 
به گفته وي، در صورت امکان با توجه به تعداد مسافر و ظرفيت پرواز، افراد با فاصله ايمن در هواپيما جانمايي شوند، خدمه در طول پرواز از ماسک و دستکش استفاده کنند و نظافت و گندزدايي هواپيماها پس از هر سفر و توقف به وسيله مواد ضد عفوني مورد تاييد وزارت بهداشت الزامي است.
 

بايدها و نبايدهاي سفر با هواپيما
 
اين کارشناس با تاکيد بر ارائه هر نوع نوشيدني به مسافران به صورت بسته بندي، گفت: در جعبه کمک هاي اوليه هواپيما علاوه بر اقلام هميشگي، تعدادي ماسک، دستکش و ماده ضد عفوني قرار داده و در صورت مشاهده مسافر با علائم کرونا به وي ماسک و دستکش ارائه شود و مسافران به منظور افزايش اطمينان و ايمني در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.
 
وي ادامه داد: مسافران گرامي در هنگام اخذ کارت پرواز و گذر از گيت بازرسي يا محل هاي کنترل مدارک در ورودي سالن ترانزيت ضمن رعايت فاصله يک متري از نفر جلويي و متصدي کنترل، از ماسک و دستکش استفاده و در سالن هاي انتظار با فاصله ايمن از ديگران روي صندلي ها بنشينند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگيره ها يا لبه صندلي هاي عمومي خودداري کنند و در صورت تماس دست، دست ها را شست و شو دهند.
 
فيروزکوهي افزود: در زمان انتقال مسافران به محل سوار شدن به هواپيما به وسيله اتوبوس به ظرفيت مناسب آن توجه و از ازدحام جمعيت جلوگيري شود، پس از تحويل بار و چمدان از نقاله هاي فرودگاه حتما دست ها را طبق پروتکل شست و شو دهيد.
 
وي با بيان اين که ضروري است که در ورودي سالن هاي فرودگاه و مجاور آسانسورها ماده ضدعفوني دست نصب شود، گفت: در استفاده از قطار نيز بايد اين پروتکل ها و دستورهاي بهداشت و سلامت به منظور پيشگيري از ابتلا به کرونا توجه شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html